2 nemme måder at få en sundere hverdag på uden at det koster din tid

Nedenstående artikel indeholder sponsorerede links

Vi hører tit om sundhed og mange har den tanke at det kræver meget tid for at være sund. Tiden ofte mange ser som en knaphed i en travl hverdag og derved egentlig sætter sundheden til side.

Der er nogle ganske få ting du kan gøre for at få en sundere hverdag og dermed skabe mere overskud til dig selv og familien – helt uden at de koster dig ekstra tid.

En simpel genvej til at få mere energi og overskud er at drikke nok vand. Mange glemmer at drikke vand i løbet af dagen og fylder i stedet for deres kaffekrus op for at få mere energi. Den officielle anbefaling er at drikke minimum 1,5 L vand i løbet af et døgn. Mange har dog brug for mere, især hvis du er meget fysisk aktiv. En måde at holde øje med sit vandindtag på er ved at have en drikkedunk på 0,5 L. Hvis du sørger for at drikke en halv liter vand formiddag, middag og eftermiddag, så er du garanteret at nå op på dit minimumsindtag inden dagen er omme.

Hvis du drikker nok vand undgår du også hovedpine. En af årsagerne til hovedpine kan nemlig være at du drikker for lidt vand. Din hjerne har brug for masser af væske for at virke og hvis du ikke drikker nok vand så vil hjernen trække sig sammen og væk fra dit kranie, hvilket så giver hovedpinen. Lidt på samme måde som når du får spændingsudløst hovedpine i skuldre og nakke, der kan kræve massage for at blive løsnet op.

Et indre brusebad ved at drikke nok vand vil også være med til at regulere dit blodtryk og give dig en mere spændstig hud – ud over ekstra energi.

Søvnunderskud er også noget danskerne lider af. Det er forskelligt fra person til person, hvor meget søvn der er behov for, men gennemsnitligt ligger det naturlige søvnbehov på 7,5 timer pr. Døgn. For kvinder ligger det faktisk lidt højere, nemlig omkring 8 timer pr. Nat.

Søvnunderskud er usundt. Det sætter din krop i alarmberedskab og øger stressen. Det kan direkte være farligt, da langvarige søvnproblemer øger risikoen for overvægt, type-2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme og i værste fald for tidlig død.

Så derfor er det nemt at blive sundere ved at få nok søvn. Ved at få nok søvn, får du ryddet op i hjernen hver nat og din koncentrationsevne vil øges i løbet af dagen. Din appetit vil sænkes og dermed sænkes risikoen for overvægt også.

Derfor er et godt råd at få sovet 7,5 time – 8 timer pr. Nat. Og gå gerne i seng på samme tidspunkt hver aften og stå op på samme tidspunkt. Det vil hjælpe din døgnrytme og give ro i kroppen, da den ved at den kan regne med at den får dækket sit behov for søvn.

 

En god søvn er lige så afgørende for, at vi trives og har det godt, som sund kost og motion

  • Michael Danielsen, tidligere chefpsykolog i Psykiatrifonden og foredragsholder.